The Outback

13 april 2018 - Sydney, Australië

Op m’n verjaardag beginnen aan een tour naar de outback, samen met Jos; geen leukere manier om je verjaardag te vieren. Om half 7 werden we opgepikt, dat was dan ook gelijk de laatste dag ‘’uitslapen’’…

Een tour naar de outback, wat houdt dat precies in? Early mornings (4.30), veel kilometers (3000km), hiking, swagging, sunrises/sunsets, sterren, 35 graden en heel veel vliegen.

De Rock Patrol tour duurt 5 nachten, 6 dagen met Adelaide als beginpunt en Alice Springs als eindpunt (van South Australia naar Northern Territory, landinwaarts). Dag 1 was voorbij voordat we het door hadden, eigenlijk net als de rest van de week. Een hoop gereden en uiteindelijk op onze eerste bestemming aangekomen, Flinders Ranges, en een groot verschil van stad naar land. Na de lunch gingen we naar Alligator Gorge voor een wandeling; dit is een kloof van een paar meter breed en honderden meters lang. Onderweg hiernaartoe konden we genieten van de mooie natuur en wildlife zoals emoes en wallaroos; een soort van kruising tussen een Kangaroo en een Wallabie maar dan fluffy. Aan het einde van de dag was het tijd om in onze swag te kruipen, ‘’a traditional Australian Bedroll’’, en te gaan slapen onder de sterren.

De volgende dag ging de wekker om 4.30 om weer verder door de woestijn naar de volgende bestemming te rijden: Coober Pedy (DE opaal hoofdstad van de wereld). Na aankomst bij onze accommodatie kregen wij een rondleiding in het opaal museum en in de ondergrondse woningen, wijzelf sliepen hier dan ook ‘’undergound’’. Wat ik zelf leuk vond aan deze dag was het bezoekje aan Josephine’s Kangaroo Orphanage waar we little Jeffrey hebben ontmoet; een baby kangaroo die een week eerder was gered langs de rand van de weg door een van de tourguides.

Na 10 uur rijden kwamen wij uiteindelijk aan in Watarrka National Park op dag 3 en ging de wekker opnieuw vroeg de dag erna om Kings Canyon te bezoeken. De hike begon met het beklimmen van de ‘’heart-attack hill’’ waarna wij vervolgens nog een 2 uur lange wandeling door de Kings Canyon voltooid hebben. Kings Canyon staat bekend om zijn massieve stenen muren en gigantische kloof en de Garden of Eden. Na de wandeling kregen we de tijd om meer te leren over de Aboriginals culture in het culturele centrum en gingen we naar Uluru voor diner met zonsondergang waar we 's avonds ook weer in onze swag kropen om de volgende dag weer vroeg op te staan.

Dag vijf was mijn favoriete dag, met als begin een hike rondom Kata Tjuta (the Olgas) van zo’n 10 kilometer. Tijdens de hike kwamen we langs geweldige viewpoints en rotsformaties. Het landschap was prachtig en het was fijn om in beweging te zijn, met een paar uitdagende steile stukken tussendoor. Na de hike kregen we tijd voor ons zelf en was er de mogelijkheid om te skydiven... Iets waarvan wij dachten dat we spijt zouden krijgen als we het niet zouden doen, dus na 5 minuten twijfelen, besloten wij om dit te gaan doen en achteraf gigantisch blij dat wij deze keuze hebben gemaakt. Een uurtje later, stonden wij op het vliegveld van Uluru en stapten wij in ons mini vliegtuigje. Na een vlucht van plusminus 30 minuten, wat al gaaf op zich was met de uitzichten over Uluru, Kata Tjuta en zelf Zuid-Australia, was het tijd om het vliegtuig uit te springen: wat een gaaf gevoel was dat! Geen tijd voor zenuwen, te enthousiast om alles wat er gebeurt en wat je ziet. De freefall duurde helaas maar zon 30 seconden, maar was wel het vetste van alles. Vijf a tien minuten later stonden we helaas alweer op de grond, met allebei de gedachte: ‘’ik wil nog een keer’’.

De laatste dag hebben wij nog een laatste keer mogen genieten van Uluru met een wandeling van 10 kilometer rondom Uluru, waarbij je op deze manier dus Uluru van alle kanten te zien kreeg. Na de wandeling was het tijd om verder te reizen naar Alice Springs, de eindbestemming, waar wij in de avond aan kwamen. Na nog een avondje uit eten met de groep en op stap, was het tijd om de dag erna weer verder te vliegen naar Sydney en de Outback gedag te zeggen; back to the big busy city!