De laatste daagjes...

13 maart 2015

En toen was het alweer bijna het einde van zanzibar, en dus het einde van mijn reis. Nog twee daagjes en dan vlieg ik naar huis. Wat een dubbele gevoelens, natuurlijk heb ik zin om iedereen weer te zien, maar het betekent wel het einde van een geweldige ervaring die best nog wat langer had mogen duren.

De tweede week met Eline en Ramon hebben we nog een hoop leuke dingen meer gedaan. We zijn op blue safari geweest met de twee andere vrijwilligers. We zijn eerst naar een zandbank toegrvaren waar we verschillende exotische fruitstukken voorgeschoteld kregen en hierna zijn we wezen snorkelen tussen gigantisch mooie vissen en gigantisch grote zee-egels. Na het snorkelen zijn we tussen de dolfijntjes doorgevaren naar kwale island. Hier hebben we het eiland bekend en hebben we daarna geluncht. Als voorgerecht kregen we rijst (of course) met friet, gamba's, octopus, tonijn en calamari. Hoewel we hiervan al vol zaten, konden we natuurlijk niet de kreeft laten staan die we als hoofdgerecht kregen. Na de lunch zijn we nog wat over het eiland gelopen en daarna terug gevaren.

De volgende dag zijn we naar Paje vertrokken. Eenmaal aangekomen in onze strand Bungelo was het toch even iets anders als wat we ons er van voorgesteld hadden. Een Bungelo op het strand was het zeker, maar ook zand als vloer hadden we niet helemaal verwacht. Na een nacht regen en dus een nat bed plus een nacht tussen de honderduizend muggen zijn we dan ook naar iets anders opzoek gegaan en hebben we toch nog een fijne plek gevonden.

Vanaf Paje zijn we naar het Jozani forest toegeweest, super mooi om te zien leuk om aapjes te spotten. Een dag erna zijn we naar kizimkazi toegegaan om met de dolfijnen te zwemmen. Om 6 uur werden we opgehaald en om half 7 zaten we in de boot en gingen we de zee op. Na nog geen 10 minuten waren daar dan de eerste dolfijnen en zijn we de boot uitgesprongen. Een geweldige ervaring en er versteld van gestaan hoe dichtbij de dolfijnen komen.

Na nog een dagje snorkelen en naar de zandbanken zijn we dan naar stonetown toegegaan om daar de laatste nacht door te brengen. Na twee weekjes was het dan tijd om Eline en Ramon uit te zwaaien op het vliegveld en weer terug te gaan naar het vrijwilligershuis. De dag erna ben ik gelijk begonnen op de school. Super aardige mensen en leuke kinderen. Het lesgeven is me goed afgegaan. Na een leuk afscheid van de leraressen en kinderen was vandaag dan jammer genoeg alweer m'n laatste dag op de school.

Afgelopen week heb ik vooral nog wat genoten van het mooie weer en in het weekend zijn we naar Kendwa Rocks toegeweest voor de fullmoonparty op het strand en heb ik dan mijn eerste Afrikaanse boete gehad.. Waarom? Mijn jurkje was niet goed genoeg volgens de politieagent, 20000 shilling maarliefst (10 euro).

De dag erna zijn we op de scooter naar kizimkazi toegegaan en hebben we nog een keer met de dolfijnen gezwommen en lekker genoten van het mooie strand.

Morgen is het dan de laatste echte dag, en gaan we gezellig naar het strand en uiteten om het af te sluiten en zondag zal ik om 16:50 vanaf Zanzibar naar Nairobi vliegen, van Nairobi naar Londen en van Londen naar Amsterdam. 10:40 kom ik aan en is het einde van mijn reis bereikt.
Tot maandag Nederland!