Op safari!

9 februari 2015 - Arusha, Tanzania

Maandag twee februari was het dan eindelijk zover, op safari! Om negen uur in de ochtend werden we opgehaald in de jeep en gingen we op weg naar het eerste park: Lake Manyara. Na zo'n twee uur rijden kwamen we hier dan uiteindelijk aan, de gids zou even snel betalen en dat konden we starten. Maarja, het blijft toch Afrika, door wat problemen hebben we hier nog zo'n twee uur moeten wachten en zagen we onze safari al in rook opgaan. Gelukkig was alles goed gekomen en toen we eenmaal in het park tussen de aapjes zaten te eten waren we alles alweer vergeten. We hebben tot een uur of half zes door het park gereden en gelijk al super veel gezien voor een eerste dag. De olifanten die zo'n beetje tegen de auto aanlopen, zebra's, giraffes, buffels, nijlpaarden en noem maar op. Eenmaal op de campsite aangekomen kregen we lekker avondeten en zijn we onze tent maar ingegaan.

De volgende dag zaten we om acht uur aan het ontbijt om vervolgens via nationaal park Ngoro Ngoro naar Serengeti te gaan, het volgende park. Dit was opnieuw weer een geweldige dag en super veel gezien met als toppunt toch wel een groep leeuwen die een buffelo gevangen hadden en het luipaard! Deze nacht overnachtten we in het park zelf, dus letterlijk tussen de wilde beesten. Midden in de nacht was er dan ook een hyena langs geweest om de prullenbak leeg te eten.

Die volgende ochtend ging de wekker om half zes, en zaten we om zes uur in de auto om daarna tussen de giraffes te ontbijten en een geweldige zonsopkomst te kunnen zien. Opnieuw hebben we gigantisch veel gezien en toen we terug reden naar onze campsite om te gaan lunchen zat er op 400 meter van onze tentjes een luipaard in de bosjes. Na de lunch zijn we weer terug gereden naar Ngoro Ngoro, waar we hebben overnacht (weer in het park zelf tussen de beesten).

Weer ging de wekker om half zes, om nu de Ngoro Ngoro krater binnen te gaan. Hier hebben we gigantisch veel leeuwen gezien en daarna hebben we ontbeten tussen de zebra's, gnoes en nijlpaarden op 5 à 10 meter afstand in het water. Dit was toch wel één van de mooiste dingen die we hadden meegemaakt. Wanneer we aan het einde van de dag het park wilden uitrijden, stopte de auto ermee midden op een helling. Daar stonden we dan, midden in het park tussen de wilde beesten met een kapotte auto. Gelukkig kwam er een andere jeep voorbij en konden wij hier meerijden terug naar onze campsite om te eten. Zo'n vier uur later was de auto weer gemaakt en gingen we terug naar Arusha en zat helaas de safari er al weer op en moesten we weer terug naar de rijst met bonen..

Het weekend zijn we toen met alle weeskindjes gaan zwemmen, en ze vonden het geweldig (ik ook trouwens)! Wanneer we op de terugreis waren, en we nog een halfuurtje moesten lopen viel de helft van de kindertjes in slaap en moesten gedragen worden, en ja, spierpijn!

Verder hebben we vandaag wat minder nieuws gehad, alle vrijwilligers hebben een erg besmettelijke darmbacterie opgelopen, en moeten we dus vanaf vandaag allemaal aan de antibiotica. Met een beetje mazzel zijn we er over een paar dagen af, en kan ik met een gezond lichaam zondag naar Zanzibar vliegen!